Lättläst
Om oss
I Sverige har alla barn och ungdomar
en ombudsman.
Personen barnombudsmannen
väljs av regeringen.
Han eller hon är chef för kontoret
som heter Barnombudsmannen.
Hos oss arbetar cirka 20 personer.
Vi tar reda på hur
barnkonventionen fungerar i Sverige.
Vi informerar om barnkonventionen.
Vi kommer med förslag på ändringar i lagen.
Vi har kontakt med barn och ungdomar
och tar reda på vad de tycker.
Vi för vidare till regeringen och riksdagen
det barn och unga tycker är viktigt.
Barnombudsmannen ska:
• Representera barns och ungas rättigheter.
• Driva på arbetet med barnkonventionen.
• Följa upp arbetet med barnkonventionen.
• Informera och skapa opinion.
• Samla kunskap om barns och ungas liv.
• Utbyta erfarenheter med olika länder.
Om barnkonventionen
Den 20 november 1989
sade Förenta Nationerna ja
till konventionen om barnets rättigheter.
Den brukar kallas för barnkonventionen.
En konvention är regler,
som många länder har kommit överens om.
I konventionen finns regler som ska skydda
barns mänskliga rättigheter.
Det är en viktig konvention.
I barnkonventionen samlas för första gången
alla rättigheter som gäller för alla barn
och ungdomar upp till 18 år.
Klicka på länken här nedan
för att läsa barnkonventionen.