Barnombudsmannen till final om kommunikationspris

Barnombudsmannens årsrapport 2011 ”Bakom fasaden – barn i den sociala barnavården berättar” har gått till final i kommunikations-tävlingen Svenska Publishing-Priset. Prisutdelningen sker på Svenska Kommunikationsdagen som äger rum den 18 oktober på Münchenbryggeriet i Stockholm.

Hur känns det att vara nominerad, Ellinor Bollman, kommunikationschef på Barnombudsmannen?

– Det är ett enormt arbete som vi har gjort. Att vi har lyckats fånga detta i en rapport där budskapen tydligt går fram är ett kvitto på att vi tänkt rätt. Utifrån den bedömning juryn kommer att göra kan vi också ta lärdom och utvecklas.

Svenska Publishing-Priset är en årlig tävling för tidningar, tidskrifter, böcker och andra trycksaker. Arrangör sedan starten i början av 1990-talet är kunskapsföretaget Populär Kommunikation. Tävlingen är öppen för alla oavsett organisationsform och omfattar alla slags trycksaker.

Juryn bedömer innehållet och samspelet mellan form, text och bild. "Bakom fasaden" tävlar i kategorin ”rapport”. Med detta avses en trycksak som redogör för ett utfört uppdrag eller undersökning.

Den som är nyfiken på finalisterna har möjlighet att ta del av dem på Bok & Biblioteksmässan i Göteborg, där de ställs ut 22-25 september.

Slutligen, Ellinor. Vad tror du om Barnombudsmannens chanser? Era konkurrenter är SSAB, Volvo Personvagnar, Länsstyrelsen Gävleborg om k-märkta byggnader och mediekoncernen Metro International. Flertalet med en betydligt större budget till sitt förfogande.

– Vår rapport belyser en angelägen fråga. Vi jobbar dessutom inte i egen sak utan för en grupp i samhället som har svårare att föra sin egen talan. Vi får se hur långt det räcker!

Texten ingår i Barnombudsmannens nyhetsbrev nr 5 2011