Barns råd till andra barn

De barn och unga som vi har träffat i vårt arbete med årsrapporten "Respekt" har själva kommit med råd till andra barn och unga som har en funktionsnedsättning.

Våga vara dig själv!
Barn uppmanar andra barn att våga vara sig själv:

”Man ska inte skämmas för sin diagnos, det är något som man får lära sig att leva med. Man ska inte försöka dölja det. Till slut så lär man sig att leva med sin diagnos, om man inte haft den så hade man varit en annan person”, berättar Sebastian.

Alma är av samma uppfattning:

”Att inte gömma sig, utan att vara sig själv. Att man inte ska tänka att den här personen tycker att jag är ett freak och den inte vill umgås med mig. Man får tänka att jag är den jag är och har den här funktionsnedsättningen och det är någonting som jag får leva med. Man är den man är.”

Tänk positivt!
Barn säger att det är viktigt att hitta sätt att hantera vardagen och ta eget ansvar för att förändra sin situation. Flera av barnen rekommenderar andra barn att tänka positivt, även om de ibland har det jobbigt. Vendela är en av dem:

”Så man ska som tänka att man egentligen … bara för man har svårigheter så behöver man inte gå runt och tänka på det, utan man ska ju ändå tänka positivt. Man ska som gå framåt, det kan ju bli bättre. Det blir ju bättre varje dag.”

Albin tycker också att man ska tänka på det som är positivt:

”Tänk efter, ta det lugnt, och försök att då försöka må bra, fokusera och försök att fokusera på allt det positiva.”

”Att tänk inte på allting som är dålig. Tänk inte på vad som kan hända i framtiden, tänk inte vad inte vad som har hänt förut som är dåligt. Fokusera på allting som är bra som är hänt. Fokusera på det som är bra kommer hända i framtiden. Och fokusera på det bra som händer i nuet”, säger Angelica.

Strunta i vad andra tycker!
Vincent rekommenderar andra barn att inte bry sig om människor som inte tycker om en:

”Om folk inte gillar dig på grund av din diagnos, ignorera dem.” Det tycker även Josef: ”Om någon tycker att du är dum för att du säger någonting, skit i det.”

”Försök att tänka att du inte är dum. Att man har inställningen jag kan bli smartare, jag kan läsa på en massa grejer om jag vill, om man kanske inte fått rätt stimulering innan så kanske man kan påverka hjärnan ganska mycket. Folk ska inte säga till mig vad jag har för begränsningar”, säger ett barn.