Identitet

Vi på Barnombudsmannen har träffat och pratat med 97 barn och unga om hur det är att leva med en funktionsnedsättning. Här delar några av dem med sig av sina tankar och erfarenheter om identitet.

Tre ungdomar som på bilden saknar ansikten. På deras tröjor står olika klädesmärken men på personen i mitten står det Aspergers i stället för klädmärket.

Barn som vi har träffat säger att det är en lättnad att få en diagnos. Det blir en chans att äntligen förstå sig själv och det kan bli lättare att få stöd.

Linn berättar:
”För mig var det väldigt lättande, jag fick en förklaring till varför jag är som jag är. Det var väldigt skönt att kunna känna igen sig i andra som har diagnosen. Det är ju bättre att få hjälp än att känna sig förvirrad.”

Många barn funderar på sin funktionsnedsättning och vem de är.

William säger:
”Jag kan inte riktigt skilja på vad som är min diagnos och vad som är jag. Eller om det ens finns någonting att skilja på.”

  • Barnen kan påverkas olika mycket av sin funktionsnedsättning i vardagen. Mycket beror på hur de blir bemötta av andra människor.

    Barnen berättar för oss att det är viktigt att vuxna är schysta och har kunskap om funktionsnedsättningar. Så att de kan förstå barnen.

    Fatima berättar:
    ”Ibland så känns det som att dom tror att bara för att man har ett fysiskt hinder, så har man ett psykiskt hinder, och därför måste de dubbelkolla allting.”

    Ida är trött på att vuxna inte ser vad hon kan:
    ”Jag blir arg. Att dom inte förstår. Jag kan ju, jag vill ju visa det men dom ser inte. Så man tappar ju motivationen av det, då vill man ju inte plugga när det känns så.”

  • Barnen vill känna gemenskap och bli accepterade. De berättar att skolan kan vara jobbig, men att den för många är väldigt viktig. Går det bra i skolan kan det gå bra senare i livet också. Men det kan vara svårt att passa in.

    Signe kände sig annorlunda, tills hon bytte till en specialskola:
    ”Och sen då när jag då kom hit så verkade det som, jo, men som att jag är en vanlig människa. Jag är inte annorlunda.”

    Michelle hade problem att få kompisar i skolan:
    ”Ja, det är en av de mest jobbiga sakerna, att jag har känt mig ensam väldigt, väldigt länge. Jag tror det var 3:an till i början av 7:an så slutade jag bli inbjuden till kalas och sånt.”

  • Barnen som vi har träffat har drömmar – precis som andra barn.  Armine vill jobba med ungdomar, Julius vill bli konditor och Angelica vill bli bonde.

    Men barnen saknar förebilder i medier. De skulle vilja se personer med funktionsnedsättning i Idol eller Melodifestivalen. Då skulle de känna sig lika mycket värda som andra barn.

    Nina säger:
    ”Man skulle vilja att dom döva är, liksom, med i tävlingarna och så.”

    Josef vill plugga till psykolog, men tycker att vuxna krossar hans dröm:
    ”Så säger någon: Nej, det kommer inte gå bra, du kommer inte komma in på det. Då blir jag ledsen.”

Har du koll på dina rättigheter?

  • De som bestämmer om sådant som rör dig ska tänka på vad som är bäst för dig. Du har rätt att säga vad du tycker. Vuxna måste lyssna på din åsikt.

    Barnkonventionen om din rätt till inflytande

  • Du har rätt att få information om sådant som rör dig och ditt liv. Du ska också få veta vad som händer i världen. Den som berättar något för dig måste göra det så att du förstår.

    Barnkonventionen om din rätt till kunskap och information

  • Du och alla andra barn ska respekteras. Det spelar ingen roll vad du har för familj, var du kommer ifrån, vad du tror på, om du är tjej eller kille, vem du blir kär i eller om du har någon funktionsnedsättning.

    Barnkonventionen om alla barns lika värde

  • Ingen annan är som du. Du har rätt att vara den du är. Det är du som bestämmer över din kropp, dina känslor och dina tankar.

    Barnkonventionen om din rätt till egen identitet

  • Du har rätt att leva och utvecklas. De vuxna ska alltid tänka på vad som är bäst för dig. När du blir sjuk har du rätt att få vård.

    Barnkonventionen om din rätt att må bra och känna trygghet

  • Ingen får göra dig illa. Du har rätt till skydd mot allt som kan skada dig. Om du blir illa behandlad ska du kunna få stöd och hjälp.

    Barnkonventionen om din rätt till skydd

  • Din familj har det största ansvaret för att du ska ha det bra och känna dig trygg. Om din mamma och pappa inte bor tillsammans har du ändå rätt att vara med båda.

    Barnkonventionen om din rätt att få vara med din familj

  • Du har rätt att gå i skolan. Du har rätt att få lära dig sådant som är viktigt att kunna. Skolan skall ge dig möjlighet att utvecklas.

    Barnkonventionen om din rätt till utbildning

  • Du har rätt att få göra saker du tycker är roliga på din fritid. Till exempel att leka, sporta, måla, lyssna på musik, se film eller gå på teater. Fritiden är också till för att du ska kunna samla nya krafter.

    Barnkonventionen om din rätt till lek, fritid, kultur och vila