Om du har det jobbigt

Här finns tips och länkar för dig som har det jobbigt hemma eller i skolan.

  • Allra bäst är det om du kan prata med någon vuxen i din närhet som du litar på. Det kan vara en förälder, en kompis mamma, ett halvsyskons pappa, en fotbollstränare, en mormor eller en ridlärare – vem som helst som verkar kunna lyssna. Att prata med jämnåriga kan också vara bra, men det räcker ofta inte. En vuxen kan ta ansvar och hjälpa dig på ett helt annat sätt.

  • Ring, mejla eller chatta!  
    Bris, Barnens Rätt i Samhället, har telefon, mejl och chatt, som sina kanaler. Där svarar Bris kuratorer  som är vana att hjälpa barn och ungdomar som har det jobbigt. 

    Alla som arbetar på Bris har tystnadsplikt så du behöver inte berätta vem du är. Bris betalar samtalet och det syns inte på telefonräkningen att du har ringt dit.

    Numret till Bris är: 116 111.
    Öppettiderna finns på deras sajt bris.se.

  • Jourhavande kompis är en chatt som är öppet vardagar 18-22 samt helger 14-18.

    Du hittar den här:

    www.jourhavandekompis.se 

  • I skolan finns det vuxna människor som är skyldiga att bry sig om dig. Kanske kan du prata med din lärare? Du kan också alltid vända dig till en skolsköterska, skolkurator eller skolpsykolog. De har stor erfarenhet av att hjälpa barn och ungdomar.

  • En del barn har det svårt i sina familjer och får inte det stöd och den hjälp de behöver av sina föräldrar. En av socialtjänstens viktigaste uppgifter är att hjälpa unga människor som har det svårt.

    De kommer först och främst att lyssna på vad du har att säga. Sedan kommer de att försöka prata med dina föräldrar för att så småningom kunna hjälpa din familj att få det bättre.

    Socialtjänsten finns i kommunen där du bor. Vill du veta mer om socialtjänsten eller hitta telefonnumret till soc där du bor kan du besöka vår sajt Koll på soc!

  • Om det är på kvällen och det är bråttom för dig att prata med någon ska du ringa 112 och berätta vad som har hänt. Då kopplas du till någon av de 18 SOS-centraler som finns i Sverige. Personen som svarar kommer att se till att du slussas vidare till någon som kan hjälpa dig.

  • Barn- och elevombudet (BEO) - arbetar mot mobbning och kränkningar i skolan.

    Diskrimineringsombudsmannen - arbetar för lika rättigheter och möjligheter samt mot diskriminering.

    Ecpat Hotline - här kan du tipsa om misstänkt barnsexhandel: barnpornografi, grooming och barnsexturism.

    Justitiekanslern - klaga på en myndighet eller en domstol.

    Justitieombudsmannen - om du själv eller någon annan blivit felaktigt behandlad av en myndighet eller en tjänsteman vid handläggningen av ett ärende.

    Konsumentombudsmannen - jobbar för att företag ska följa lagarna och för att konsumenters rättigheter ska respekteras.

    Polisen - om situationen är akut ska du alltid ringa 112.

    Skolväsendets överklagandenämnd - bevakar din rätt i skolan.

    Inspektionen för vård och omsorg (IVO) - Barn och unga inom vård och omsorg kan kontakta IVO:s Barn- och ungdomslinje för att:

    • Fråga om sina rättigheter
    • Berätta om det som inte fungerar bra i socialtjänsten eller i hälso- och sjukvården

    Ring, mejla eller chatta anonymt med IVO. Läs mer på ivo.se/barn-unga

    Skolinspektionen - granskar skolor.

  • Brottsofferjouren - hjälper dig som utsatts för brott, blivit vittne till brott eller är närstående.

    Ecpat - en barnrättsorganisation som arbetar mot alla former av barnsexhandel.

    Nationella hjälplinjen - erbjuder psykologisk hjälp till människor i kris.

    RFSLs brottsofferjour - för hbtq-personer som blivit utsatta för kränkningar, hot och våld.

    UMO.se - en ungdomsmottagning på webben

    Majblomman - delar ut bidrag till enskilda barn upp till 18 år och anordnar läger.

På teckenspråk