Hoppa till innehåll
artiklar i varukorgen
Lagt i varukorgen

kr ( ex. moms )

Lättläst

I Sverige har alla barn och ungdomar en ombudsman.

Om oss

Personen barnombudsmannen väljs av regeringen.
Han eller hon är chef för kontoret, som heter Barnombudsmannen.

Hos oss arbetar cirka 25 personer.

  • Vi tar reda på hur barnkonventionen fungerar i Sverige.
  • Vi informerar om barnkonventionen.
  • Vi kommer med förslag på ändringar i lagen.
  • Vi har kontakt med barn och ungdomar och tar reda på vad de tycker.
  • Vi för vidare till regeringen och riksdagen det barn och unga tycker är viktigt.

Barnombudsmannen ska:

  • Representera barns och ungas rättigheter.
  • Driva på arbetet med barnkonventionen.
  • Följa upp arbetet med barnkonventionen.
  • Informera och skapa opinion.
  • Samla kunskap om barns och ungas liv.
  • Utbyta erfarenheter med olika länder.

Om barnkonventionen

Den 20 november 1989 sade Förenta Nationerna ja till konventionen om barnets rättigheter. Den brukar kallas för barnkonventionen. En konvention är regler, som många länder har kommit överens om. I konventionen finns regler som ska skydda barns mänskliga rättigheter. Det är en viktig konvention. I barnkonventionen samlas för första gången alla rättigheter som gäller för alla barn och ungdomar upp till 18 år.

Läs barnkonventionen på lättläst svenska